10 februari – Doeltreffend

10 februari – Doeltreffend

Om communicatieve en commerciële doelstellingen te halen, zetten bedrijven diverse middelen en mensen in. Beurzen, events, online marketing, free publicity, adverteren….logische en steeds vaker meetbare instrumenten. En sportsponsoring, nemen we dat ook in overweging?

Feit is dat er een terugloop is van de ‘grote’ sponsors in sport. Denk aan Rabobank en Philips die de grootte van hun logo op respectievelijk wielren- en voetbalshirts aanzienlijk verkleinden en daarmee ook de investeringen. De ruimte die hierdoor binnen sportsponsoring ontstaat is nog onvoldoende ontdekt door bedrijven. Een ontdekking die ook voor onszelf een licht deed branden. Is er daadwerkelijk sprake van een blinde vlek is ten opzichte van sponsoring en sportmarketing? Wat doet het met de bedrijfstrots en welke mogelijkheden zijn er? Is het een reële optie of enkel een (sport)droom?

Antwoord hierop gaf GastInspirator Michel van Grunsven van Triple Double tijdens het ontbijt van 10 februari. Als mede-oprichter en sportliefhebber, ervaart hij dagelijks wat het effect van sportsponsoring is voor bedrijven. Sport is emotie, staat voor verbinden, erbij willen horen, bewegen, gezond leven. In die zin staat sport ook dicht  bij de maatschappij. Een sponsorschap kan bijdragen aan een maatschappelijke invulling die je mogelijk natreeft met je bedrijf.

Om sportsponsoring (Michel praat liever over sportmarketing) in te zetten is het van belang dat (een aantal) mensen binnen je organisatie iets met sport hebben. Je moet er immers ook tijd in stoppen. Als je enkel een bord hangt bij de lokale voetbalclub, maar zelf nooit zichtbaar bent tijdens bijeenkomsten en wedstrijden, dan is het zonde van je geld. Netwerken, betrokkenheid tonen en er energie in steken is essentieel om je doelen te realiseren.  Een doel kan bijvoorbeeld zijn je naamsbekendheid regionaal vergroten, MVO tonen of je bedrijfstrots een boost geven. Voordat je aan sponsoring begint moet dit doel helder zijn, en hier je plan op afstemmen. En dus ook welk type sport past bij je doel en je bedrijf.

Wil je ook de 10 gouden regels ontvangen om een sponsorplan op te stellen? Mail ons dan.

Wil je op de hoogte gehouden worden van een volgend InspiratieOntbijt? Dan mag je ook mailen, appen, bellen of tweeten. Wat je wilt.

 

 

 

Daniella Teunissen

No Comments

Post a Comment