Brand New People

Brand New People

Hoe ontwikkelen mensen met je organisatie mee?

De hectische directeur, het sturen op output, de lerende organisatie, meer verantwoordelijkheid in de organisatie en de juiste mensen binnen boord houden. Ambitie of realiteit?

Tijdens dit InspiratieOntbijt vergeleken we de ontwikkeling van een organisatie met die van de mensen die er werken. Helpt duidelijkheid in visie en strategie om de juiste mensen te binden?

Gastsprekers deze ochtend waren Jeroen Peeters en Erik Bartholomeus, ervaren denkende doeners op P&O gebied en partners bij dpo2. Erik en Peter deelden hun visie en ervaring op de ontwikkelstadia van een organisatie. Wat dit betekent voor het leiderschap en de medewerkers.

Jeroen stelde dat P&O of HR niet te vinden is op een afdeling. “P&O zit in de DGA”, aldus Jeroen Peeters. “De cultuur, of het DNA van een organisatie draag je als leider uit, niet via de afdeling P&O.”Bij groei komt het spanningsveld tussen betrokkenheid en afstand naar boven: “Werk je mee of aan een organisatie en hoe organiseer je het contact met je mensen?” Belangrijk blijft om de dialoog aan te gaan met je mensen. En de visie, waar willen we naar toe, helder te houden. Zodat je blijft afstemmen op hetzelfde doel. Herhaling van de boodschap, soms anders verpakt, blijft belangrijk. Net zo belangrijk als de cultuur van de organisatie met elkaar te blijven delen in verhalen en voorbeelden. Dit is vaak niet samen te vatten op enkel een stuk papier. Hiermee zorg je dat je mensen bindt door je merkbelofte ipv enkel door de leider.

Erik gaf aan dat bedrijven te maken krijgen met verschillende vormen van ‘organisatie-crisis’ tijdens hun bestaan. “Op dat soort momenten komt de vraag ‘Do we still walk the talk?’ vaak naar boven: Passen de mensen, competenties en HR strategie nog bij de ‘walk’ van onze ‘talk’?” Hier de afstemming zoeken tussen Marketing en HR, versterkt de organisatie.

Download hier de (deels) uitgeschreven presentatie.

Daniella Teunissen

No Comments

Post a Comment